zasady-zywienia-osob-starszych

Zasady żywienia osób starszych

Istnieją szczegółowe wytyczne, które określają prawidłowe żywienie osób starszych. Przede wszystkim kluczowe znaczenie ma różnorodność produktów i potraw, regularność spożywania posiłków oraz równoważenie bilansu energetycznego. Musimy powiązać wartość energetyczną spożywanego pożywienia z podejmowaną przez seniora aktywnością fizyczną. Osoby w podeszłym wieku często zapominają o przestrzeganiu tych zasad. Nie mają apetytu, nie spożywają posiłków regularnie, ich objętość jest zbyt mała. Może również zdarzyć się, że w codziennym jadłospisie nie wystąpi ani jeden ciepły posiłek, a potrawy będą mało urozmaicone. Seniorzy wybierają dania w postaci rozdrobnionej, np. kleiki czy babki. Może to wynikać z niewłaściwie dobranej protezy czy braku uzębienia. Wybierając opiekę dla seniorów, możemy mieć pewność, że odpowiednia osoba zadba o żywienie osób starszych.

Spis treści:

Obróbka technologiczna potraw dla seniorów
Niedobory w diecie osoby starszej
Jakie składniki pokarmowe powinien spożywać senior?

Z wpisu dowiesz się, dlaczego obróbka technologiczna potraw dla seniorów ma znaczenie, jak zadbać o dietę osoby starszej oraz jak radzić sobie z niedoborami.

Obróbka technologiczna potraw dla seniorów

Bardzo ważne znaczenie ma wybór odpowiedniej obróbki technologicznej w przygotowywaniu potraw dla seniorów. Proces trawienia będzie przebiegał sprawniej, jeśli osoba starsza będzie spożywać produkty gotowane na parze lub w wodzie, a także duszone bez tłuszczu w folii bądź pergaminie. Seniorzy są narażeni w większym stopniu na infekcje pokarmowe, które mają związek ze spożywaniem nieodpowiednio przygotowanej i przechowywanej żywności. Starsze osoby mają obniżone uczucie pragnienia, co może prowadzić do odwodnienia.

Niedobory w diecie osoby starszej

Konieczne jest zapobieganie niedoborom energetyczno-białkowym. W związku ze starzeniem się organizmu podstawowa przemiana materii oraz zapotrzebowanie energetyczne organizmu ulega zmniejszeniu. Beztłuszczowa masa ciała spada, natomiast zwiększa się udział tkanki tłuszczowej. Kobiety powyżej 65. roku życia, które prowadzą mało aktywny tryb życia, powinny spożywać ok. 1750 kcal na dobę, z kolei mężczyźni 1950 kcal na dobę.

Jakie składniki pokarmowe powinien spożywać senior?

Jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje na źródło pochodzenia białka. Średnio aktywna osoba wymaga ok. 1,0-1,5 g/kg białka każdego dnia, które będzie zawierało wszelkie aminokwasy. Co najmniej połowę zapotrzebowania powinno stanowić białko zwierzęce. Osoby w podeszłym wieku powinny ograniczyć spożycie tłuszczów, jednak nie zaleca się ich całkowitej eliminacji. Tłuszcze są także niezbędne do rozpuszczania witamin A,D,E,K. Powinny być pochodzenia roślinnego. 55-60% zapotrzebowania energetycznego w diecie pokrywają węglowodany. Poleca się szczególnie błonnik, cukry złożone. Najmniej korzystne jest oczywiście spożywanie cukrów prostych. Powinny być one znacznie ograniczone w diecie osoby starszej, a na ich spożywanie seniorzy mogą decydować się od czasu do czasu.